Hög medelålder

Satt och patade med min svägerska Jessica idag. Hon har en underbart fin mage, som kanske innehåller en kille till, då har vi varsin triss!!
Hur som helst, hennes barnmorska hade berättat att på Östermalm (sthlm om nån undrar) är medelåldern 38 år för förstföderskor....
Hmmm....
Jag är 34 och har en sladd-unge....
Med risk för att bli mordhotad;
Är det verkligen så klokt att vänta så länge med att skaffa barn?

Hur mycket orkar man som förälder om man är +55 när barnen börjar gå ut? Nattvandrar man då? Hur är den egna hälsan?
Och förlängningen - som jag ser det är mor/far föräldrar en stor tillgång för avlastning (barnvakt). Om även nästa generation väntar till 40 innan de skaffar barn ser jag en kul syn framför mig. Gamla 80-åringar som kör sina barnbarn på rollatorn till lekparken! Hur många 80-åringar orkar det?
Visst finns det många pigga äldre i samhället, men jag tror att välfärdslivet/kosten kommer att minska dessa betydligt framöver. Hjärtsjukdomar i kombination med stress kommer att skörda fler än det hårda kroppsarbetet gjorde på 20-talisterna.

Varför är det så fult att skaffa barn när man är ung? Har själv fått försvara mig många gånger, var "bara"  22 år men med fast partner , fast jobb och egen villa när Julia kom.
Det gick hur bra som helst!

Kommentarer
Postat av: C

Men jag bryter den trenden!!

Jag blev mamma vid 19, 21, 23, 26, 28, 33... och nu bli jag mormor vid 42! Känn på den du!



Förresten.. vi var påväg till er idag, men eftersom M skulle ut på krogen och du lät så isande... Haha!

Skämt å sido, vi kommer upp nån dag framöver!



Kramar

2008-08-06 @ 21:24:17
URL: http://cherryblomman.blogg.se/
Postat av: Maria

Till dig C

Du fick dessutom fantastiskt fina barn. Jag väntar med spänning på ditt första barnbarn.

2008-08-07 @ 09:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0