Hyresgäst eller parasit?

I Abbes bur har det flyttat in två möss. (Abbe är Linns kanin)

Såg den skymta förbi medan jag fyllde på vatten för att fylla på utekaret. Hajade till och tänkte att bara jag kommer in ska fällorna flyttas (stod i sadelkammaren), ingen pardon!

Hämtade fällan och ställde den utanför buren (för Abbes skull kunde jag ju inte ställa den i buren, trots att det var där mus-h-vetet var.)

Ställde mig sedan och tittade in i buren.

Den lilla musen sprang omkring, hoppade runt, grävde ner sig i höet, åt lite frö mellan sina tassar och tittade ibland på mig med sina stora pepparkorns ögon. Rusade även runt som en tok i några rörförgreningar som Abbe växt ur. Den busade helt enkelt.  Ångrade fällan och fick svår beslutsångest. *Suck*

Gick in och hämtade Linn, Martin och Lovis.

Linn tyckte de var ursöta, för då dök det upp en till!

Lovis var inte lika mjuk...
- Titta mamma på råttorna, ska vi inte döda dom?! (Hon är väldigt lantligt fostrad insåg jag)

Martin är realist.
- Låt fällorna stå, de kan sätta eld på hela bygget. Tänk vad mycket hö som finns här!

Ena fällan ställde jag precis utanför ena röröppningen i korsningen som musen tyckte så mycket om. Vips så sprang den in och Linn och jag höll andan i väntan på smällen. Men den kom ut ur en annan öppning och vi drog en suck av lättnad. (Vi vet inte riktigt vad vi vill, vi är inte lika hårda som Lovis och Martin)

Så fällorna står där men jag har ont i magen. Förmodligen var den ena musen efterbliven, för de brukar inte visa sig på det här sättet i vanliga fall. De är väldigt skygga.

Mitt i den fantastiska julhelgen ska jag alltså avliva/mörda en efterbliven mus. Jag kommer inte få några julklappar alls.

Kommentarer
Postat av: K

Ni kan absolut inte mörda den efterblivne!!! Jag vill ha honom till min! Gör det inte Maria, let him liiiive! :D

2008-12-22 @ 20:26:56
URL: http://litenarvid.blogg.se/
Postat av: Anonym

hmmm e inte säker på att det finns efterbliva möss.

finns det fakta bakom ditt uttalande?

2008-12-22 @ 21:31:16
Postat av: Maria

Till K - Jag är rädd att han redan är död, ta en som du har under bänken...=)

Bror - jag kan din IP adress, du kan bara vara anonym från någon annan dator! Ja det finns fakta. Martin sa att det var fel på musen. smile

2008-12-22 @ 21:39:15
Postat av: Madelene

Jag hade en under diskbänken som varit framme och löst ut fällan när vi var borta och handlade.... Till mammas stora glädje kanske vi lyckas ta den under helgen...själv kommer jag som vanligt gråta blod och stoppa den i en ny, ren kompostpåse och under vördnad bära ut den till soptunnan!

2008-12-23 @ 00:07:55
URL: http://maddy81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0