I tid!

Idag gjorde jag det. Satte jul-snapsen!

Jisses vad det går bra det här med förberedelser i år.

Tog en liten genväg, istället för apelsinskal klunkade jag i lite cointreau (lättare att säga än stava, nu tjuvkikade jag på flaskan!), det är så marigt att få upp skalet sen när den är klar och så grumsar det till den klara ädla drycken.
(Fast om jag ska vara ärlig hade jag inte allt hemma men sannolikheten att jag kommer ihåg att handla det nu, när snapsen står i köksfönstret är större än om jag inte ens börjat)

                           
 
Förutom blanksprit, ½ flaska, (har fin sprit från taxfree i år, lyxigt värre) behövs en msk socker, en skvimp cointreau (eller tio cm långt, 1 cm brett apelsinskal), en kanel-stång, fem kryddnejlikor och fem-tio st grov kardemumma. Ger receptet om någon blir inspirerad...

Får man som vi, en hel hög med nejlikor över kan ungarna alltid roa sig med att knö in dem i apelsiner. Jag tycker det är det fulaste julpynt som finns men det luktar gott.

Om man sen inte gillar snapsen kan man ställa fram den på nyårsnatten. Framåt småtimmarna brukar det mesta slinka ner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0