Jämställdhet

Igår när jag duschade stod jag och funderade över det där med jämlikhet igen. (Mycket för att jag knorrade att det var lite trångt men trots att det var jag som klivit in under Martins dusch var det han som gick ut.)

Jag stod iaf där och funderade vad som är att tumma på jämställdheten och vad som tillhör gentlemanna-fasoner och vad som tillhör ett kön rent allmänt.
Vi är ju olika kön, det är nummer ett. Jag som kvinna kan väl inte säga att "Hörrudu maken, det blir inga barn i den här familjen innan vi kan dela på graviditet och amning fullt ut".

Sen är jag övertygad om att män och kvinnor till stor del har olika intressen. Hos oss mekar ingen med bilar (vilket är det tråkigaste exempel som finns, pojke/bil, flicka/docka) men Martin kan fixa vardagliga ting som oljebyte och lite mer men jag vill inte. Skulle säkert kunna lära mig men vill inte så Martin servar mig med däck och bromsbyte - för att han är en gentleman.

När jag är ensam hemma och det blir stopp i ett avlopp tar jag hand om det, annanrs gör Martin det, som en gentleman.
Äkta män och fäder har genom åren alltid tagit den grillskiva som blev bränd, drar på sig alla kläder och gör den obekväma antenninställningen på taket vintertid (den sysslan är snart en minne blott med ny teknik), de tar hand om sånt som luktar illa och lyfter den tyngsta änden på möbeln som ska flyttas.

För att de är goa män och gentlemannamässigt hjälper sin kvinna. Kvinnor visar sin kärlek i att skapa hemtrevnad (vilket innehåller en hel del), laga en gryta med 54 ingredienser som smakar gudomligt samt oftast vara den drivande så det sociala livet blir av med att träffa vänner, komma ihåg födelsedagar etc.

Ovanstående text betyder inte att jag inte skriver under på samma jobb, samma lön. Det är ju självklart, liksom att båda könen ska ha samma vård på sjukhus mm.

Det jag menar är att jag ibland blir lite sned på allt tjafs om att allt ska delas lika för vi är jämlika. Jovisst men framförallt är vi olika, alla människor är faktiskt unika och det kan vi inte ändra på. Och det tycker jag inte att vi ska heller.

Kommentarer
Postat av: Madelene

Håller med fullt ut!!! När de vill komma på en teknik för att männen ska kunna amma då har det gått way out!

2011-02-25 @ 11:20:46
URL: http://maddy81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0