Kroatien

Borta bra men hemma bäst, särskilt när ens barn är hemma. Annars hade några dagar till i Kroatien inte gjort mig något, Vi har haft det helt underbart.

Ska inte plåga er för svårt med våra semesterbilder/minnen men en liten glimt måsta jag ändå dela.

Hotellet. Tjusig anläggning, byggd på ett berg. Vansinniga uppförsbackar och tusentals trappsteg till och från vår lägenhet. Fin restaurang som serverade på snudd på oätlig mat. Vid svår hunger åt vi ändå (hade all inclusive) och när man smakade på en del grejer (försökte bortse från det extremt osmakliga upplägget) gick det an, men gott var det inte.



Lågsäsong. Och backar och trappor till trots kryllade det av små grå pensionärer, inte särskilt pigga sådana heller kan jag säga. Jag tror de hade fått rummen längre ner på berget, annars riskerade de livet varje dag.....



Utflyktsdag. Till en farm som tillverkade vin (serverades ofärdigt), lufttorkad skinka (efter att ha känt lukten där de hängde kan jag väl säga att inte mycket blev ätet den lunchen) och späck. Späcket var det som var godast. Säger en del om det stället va?

Men jag är söt där jag står i vämen vid dindruvorna!

Landet är vackert men slitet. Vanligt folk har dåligt med pengar och priserna är som här hemma (medelinkomst 3600 kuna-efter skatt. 1 kuna ca 1.30 kr). Pratade med restaurangägaren i vår lilla by. Han såg förtvivlad ut över hur situationen för folket var i Kroatien. De är fattiga. Punkt på något sätt. Men vilka trevliga människor!
Glada, pigga, arbetssamma och tillmötesgående.



Lägenheter i byn. Det ser ut så här för de flesta bofasta i stan. Snygga lägenheter finns men där bor ju förstås rika turister.
På landsbygden såg husen bätre ut, absolut.

Men dom är renliga, Kroaterna. Förutom att gator, torg och stranden minutiöst städades överallt (även där inga turistståk fanns) så var de ett tvättande folk. Vittvätt och allt hängde överallt i varenda gränd! Luktade gott att smyga runt där.

Sammanfattning en resa med långa, händelserika dagar och korta nätter. Vinet var ju billigt så de blev ju lite smuttande redan vid lunch och en större smutt senare på kvällen.....

Det var den semestern. Ser fram emot nästa.

Kommentarer
Postat av: K

Härligt!! Semester är bra nice..synd att man inte kan ha det jämt. Kräm och välkomna hem! <3

2011-05-09 @ 10:32:09
URL: http://skorpsmulorochsandaletter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0