Lean

Ett begrepp som sprider sig över hela världen, in i alla organisationer.

Nu har det kommit hem till mig. Fick lite info om Lean på ett jobbmöte och insåg att det går att kopiera rakt av och implementera hos familjen Johansson.

Sortera, Städa, strukturera, standardisera och  skapa vanor. Det är vad det handlar om.

Idag tog jag mig an de tre första punkterna - i Lovis rum. Tog en hel förmiddag. Imorgon får det bli en sväng förbi IKEA och inhandla förvaringslådor med lock för på min väg genom hennes rum råkade jag titta på fler ställen som behöver ordnas upp.....

Känner att mitt största hot mot att Lean ska fungera här hemma är Skapa vanor. Goda sådana pratar jag om, ovanor har vi gott om.

Det här med var sak på sin plats har vissa här hemma svårt för. Man kan hitta skor, jackor och handdukar lite varstans i den här bostaden. Ganska irriterande över tid.
Närmare bestämt har jag levt med det i fjorton år och har på något sätt fyllt min kvot gällande det här med att plocka efter andra.

Får se om det fungerar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0