Att åldras

Har arbetats klart.

Efter jobbet var vi inbjudna på middag hos Martins mormor och morfar. Nu kanske några av er, som inte känner till detta förtjusande par tänker:¨

- Martins mormor och morfar? De måste vara väldigt gamla?!

Och ja, det är dom. Den ena en slank över 80, den andra över 90.

Jag hann inte mer än över tröskeln så kom ett underbart erbjudande:

- Ett glas rött till den hårt arbetande?

Vad säger man?

Jag och mormodern delade helt sonika på en flaska rött (nästan, hon har mer en ett glas kvar i flaskan att njuta av ikväll), det är en härlig och en smula häftig känsla att sitta och vina med någon som är nära 50 år äldre än en själv. Och njuta av sällskapet.
Har lika många sköna skratt med henne som med jämnåriga vinvänner.

När jag ser de där två stärks jag i min tro om en lycklig ålderdom. Jag vill bli som dom. Dörren står alltid öppen och de ger råd utan att döma till stora och små.
De har humor och livserfarenhet, självinsikt och självsäkerhet. De vet vilka de är och de vet sin plats:

De har en stor del i våra liv. De (och vi) har vett nog att njuta av det.

Bra med rödvin - fungerar över flera generationer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0