Jägare

.Igår kväll när jag nästan somnat kom Julia in till mig och sa med äckel i rösten:
 
- Mamma, Klara har kommit upp i min säng MED EN JÄVLA MUS!
 
Med en papperstuss i handen tog jag den då döde musen och gav den en flygtur genom ytterdörren. Det har hänt förr att vi fått presenter av katterna, de menar väl även om vi inte uppskattar gesten. Inget att göra stor affär av.
 
Sen började jag fundera. Klara låg gott och sov i Julias säng när jag la mig, Figaro låg i min och ingen hade öppnat ytterdörren efter det. Som en hyllning till årstiden är fönstren stängda.
 
Den lilla musen måste således ha befunnit sig i vårt hus! Inne, inte i väggar eller så som de är ibland.
 
Igår under dagen visade båda katterna här hemma stort intresse vid sparksockeln i köket. Jag tänkte mest att jag spillt något spännande som inte syntes men luktade gott ändå. Tänker nu att det säkert varit den där musen som kilat runt och lämnat dofter som inte jag kan känna.
 
Fördelen - musen blev inte instängd i väggen, dog och började ruttna. Vi har en som snart luktat färdigt och det är ju inte så trevlig.... Den här klev ut och mötte döden.
 
Nackdelen - den tog sig in. Och jag kommer så väl ihåg ett gammalt utryck om möss och råttor:
"Ser du en finns det hundra"
 
Våra katter är ute hela dagarna när vi jobbar. Tänk om de övriga 99 kommer då?
 
Ska jag montera ner socklarna och ställa in fällor?
Det är precis nu jag önskar att min käre man fanns hemma för att hjälpa mig! Men jag får fixa det själv till på fedag.
 
 Söt men mycket ovälkommen gäst.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0