PANIK!

Efter att jag skrev förra inlägget. När jag ställde in disk i maskinen fick jag fatt på ytterligare tre älglus. Det kändes som håret rörde sig och jag slet av mig kläderna och dök in i duschen. En kall sådan, man spontanduschar inte hur som helst i ett hus med vedeldning.
 
Fick fram ytterligare fem stycken när jag masserade in balsam. Nöjd klev jag ut. Gjorde en sån där turban och fixade lite med fötterna.
När jag tog av handduken satt två till på den! Nöp dom och tänkte att nu - nu är det äntligen över.
 
Håret fick självtorka en stund och sen började jag sätta upp det med nålar. Då kom ännu en!
 
Nä, nu är det färdigplockat för mig. Jag vägrar gå tillbaka till skogen, så här illa har det aldrig varit. Kan tillägga att jag har keps på mig i skogen. Om någon undrar. Annars vet jag inte hur många jag får med mig.
 
Fan, nu killar det i örat - tänk om det finns en där med?
 
 
Från wikipedia:
 "De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor[2]."

(Och så till dagens stora sanning:)

"Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den."

Jasså? Det var allmänt känt?


Kommentarer
Postat av: Linda

Usch.. De va de sista jag ville läsa om inför morgondagens skogsvandring

2012-10-01 @ 16:39:56
URL: http://mylifemymove.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0