Ljusare tider

Min man läser jakt-tidningar. Det ligger alltid en och dräller i badrummet för det är där inne han läser dom. Varför man läser i ett badrum har alltid överstigit mitt förstånd men vill han det så är det inget jag ska lägga mig i.
 
Jag har inget intresse alls för de där tidningarna. Det är något politiskt repotage, något med hur man tränar med sin hund, något vapen som hyllas, en fantastisk berättelse om den perfekta jaktturen - varje gång.
 
Men det är en sida som jag aktivt letar upp och lusläser. Särskilt nu, den här årstiden. Solens upp och ner gångar den kommande månaden.
 
1/1   solen upp 9.06 och ner 15.14
31/1 solen upp 8.21 och ner 16.19
(Tider för Karlstad)
 
Det är ju svårt att se de där minuterna själv dag för dag men i den där tablellen redovisas var tredje dag. Och varje kolumn visar att vi fått några extra minuter. (Den är mer deprimerande på hösten för visst, då går ju minuterna mot mörker allt tidigare).
 
Det glädjer mig att vi får drygt en och en halv timme mer ljus i slutet av den här månaden. Kommer slippa köra från fritids med helljus tex.
Och jag som har läst den där sidan under flera år vet att de där upp och nergångarna kommer accelerera ända fram till midsommar. Med mer ljus. Det är nu det går som trögast. Men det HAR vänt. Det är det som är det viktigaste. För mig som inte älskar den här årstiden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0