Såååå gott!

Bästa hemgjorda pizzan. Helt sant och säkert.
Bättre än på värsta pizzerian. Och tro mig, jag har jobbat på pizzeria, alltid älskat pizza och följaktligen ätit ganska många varianter genom åren.

Största problemet är botten på hemma-pizzan. Jag har bakat de flesta och provat alla halvfabrikat. Provat alla tunnbröd.
Nu vet jag, Soft tortilla från taco-hyllan ska det va. Inte den tjocka pizzavarianten utan den till tortilla.

Lägg lite omsorg på tomatsåsen, det är den och bottnen som är grunden till allt.

Jag har jobbat med min i si så där tjugo år och den enl mig godaste är ca 1 dl passerade tomater, 4 msk tomatpure, 1 msk oregano , vitlök (färsk, riven på rivjärn eller hackad, aldrig!!!! pressad) och några drag med svartpeppar-kvarnen. Såsen ska göras absolut först så den hinner stå till sig, gärna redan på förmiddagen om det ska ätas till kvällen.

Sen på med såsen på bottnen. Strö över rikligt med ost och så på med favoriterna. Men inte för mycket! Blanda inte allt utan gör då hellre fler olika och ta en bit av varje. Alla smaker gifter sig inte om ni frågar mig.... Kyckling och oxfilé. Räkor och banan. Pesto och banan.

Och så in i ugnen på högsta möjliga värme. I över delen. Det är svåraste momentet att härma en pizzeria som har ca 300 grader i sin bakugn, men det går inte ha fyllningen i 200 grader i 20-30 minuter, det är liksom där det går fel. Det blir platt fall.
Och en viktig detalj! Oregano strös på efter ugnen! Den blir svart och smaklös annars.

Idag gjorde jag två olika och jag vet inte vilken som blev bäst. En klassisk Hawaii och en Italien inspirerad som fick lite pesto på sig vid servering. Båda fulla 10 poäng.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0