Jul-snaps

Min julsnaps tar sig bra. Luktade jättegott, kan inte smaka än....

Den är jättegod och den enda snaps jag kan dricka med viss förtjusning.

Vill du göra egen snaps kommer receptet här:

Köp en flaska Dufvenkroks vaniljglögg. Drick ur den, för det är flaskan och korken som behövs. Skala av det gula överdraget och du har en perfekt flaska att göra snapsen i. (Visst går det att slänga kryddorna i en PET-flaska också men på jul bör det vara lite stil)

Häll i en kvarting blank okryddad sprit av valfritt märke, i flaskan.

Tillsätt
2 msk strösocker

5 hela kryddnejlikor (sådana där man stoppar i apelsinerna)

1 st kanelstång

10 cm långt, tvättat apelsinskal ca 1 cm brett, (i år skvimpade jag i lite Cointreau då det är apelsin smaken som ska i, är på försök så jag vet inte än hur det blir).

Sätt på korken och glöm bort flaskan till dagen före jul, då man fiskar upp apelsinskal och nejlikor. Kanelstången har jag kvar  i flaskan för den är fin, frivilligt!  Lägg in flaskan i frysen så den blir riktigt immig till julmaten. 

Skål!

Kommentarer
Postat av: K

Okey, när skall man göra detta??? Hinner man om man gör det typ denna helgen? Blir den dålig då? Svara snabbt, blev så grymt sugen på att göra schnapppps!! :D

2008-12-12 @ 14:40:31
URL: http://litenarvid.blogg.se/
Postat av: Charlotte

tackar!

Har letat som en tok efter gott snapsrecept. Detta blir bra! Om jag gör den nu så blir den väl bra lagom till jul??



Kramar!!

2008-12-15 @ 20:12:55
URL: http://cherryblomman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0