Det lyser, det lyser!

Han fick ordning på grejerna, visste att jag kunde lita på honom. Nu är två av fyra slingor monterade, fast inte insatta i elkontakten, det får ju inte lysa än......

På överväningen hänger det röda gardiner. Fy på mig, men jag måste börja nu om jag ska hinna allt. Det är bara sex veckor kvar till jul!!

Jag vill nämligen ha allt. Dvs allt pynt, allt som ska bakas och julefrid. Då måste jag ligga i mer än en månad i förväg.

Minns min mammas förberedelser innan jul. Lite kom upp till advent men den 23;e december fick man hålla sig undan! Jädrar vad hon städade! Överallt, kvällen före jul! (Hon gör tack och lov inte så längre).

Det skurades och fejades, mattor ut, mattor in. Bakom spis och i ugn skulle det skuras. Griljera skinka, fram med tomtar. Slå in paket, flytta på unge som stod i vägen. Upp med julgran efter att ungen (jag) tjatat sedan gryningen.

Min pappa hängde upp sina två tomtar, sen var han klar. Smet in på sitt kontor.

Sånt slit vill jag inte ha.
För det första så kräver jag lite hjälp från mannen i hushållet.

För det andra så skurar jag de där jobbiga ställena någon annan dag på året.

För det tredje ska det bara njutas den 23:e inför det som ska komma. En del år har kvällen före varit bäst, det är då julefriden lägger sig. (Brukar grusas kl 7.00 julaftons morgon när första ungen kommer upp och frågar om tomten kommer snart)

Så nästa vecka ska köttbullarrna fixas och frysas in, så kan jag glömma dem ett tag. Känner bara lite stress. Har inte köpt en enda julklapp än, och jag som brukar vara klar nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0