Märkesprylar

Brukar undvika att haka på vänners inlägg i deras bloggar men idag kände jag att jag borde skriva mer än en kommentar hos henne.

Nu ska jag prova att länka till världens bästa barnblogg litenarvid.blogg.se, får se om det fungerar, har aldrig gjort så här förr, (I hope you dont´t mind K). Jag älskar hennes blogg, läser den varje dag, med stor glädje!

Idag har hon skrivit om märkesprylar/kläder till småbarn. Tänkvärt.

Mycket har hänt sedan jag hade småbarn förra omgången. Nu ska allt vara dyrt och fräsigt, häftiga barnvagnar, märken på kläder och leksaker, och jag undrar; till vilken nytta? Barnen har ingen aning.

Att sitta och mata en åtta-månaders baby, och få morotspuré på tröjan och utbista; Den kostade 500 kr på "Ditt och datt", känns inte ok för mig.

Barn behöver kläder. Massor av kläder, de växer 30 cm/år i början. (Tur att det lugnar sig; Hej jag heter Maria och är 9 meter lång).
Men att köpa vidrigt dyra kläder går mig emot. Jag vill att Lovis ska kunna få måla på dagis, leva rövare ute utan att bli ledsen för hål på knän och färgfläckar som inte går bort. För även om mamma/pappa säge något syns det nog i deras ansikten om det var riktigt dyrt....

Jackor, overaller och skor däremot lägger jag gärna en extra slant på. Där får man vad man betalar för. Och torra, varma barn är gladare, det har jag lärt mig.
Ärvda skor är inte det bästa för små, växande fötter och har aldrig förekommit här. (Bara gummistövlar, för de är omöjliga att "gå in"). Varje liten fot är unik och ska ha möjlighet att formas på sitt vis. Blev upplyst om det av en ortoped när J och L var små och det lät rimligt.

I Julia och Linns ålder "ska man se ut som alla andra". Jag känner stor tacksamhet att vår adress inte är Östermalm. Här har alla kläder från de stora kedjorna. För det måste svida i plånboken att börja med märkesgrejer redan på BB. Den tiden lär komma när vi "måste" ha de där grejerna.

Men jag väntar så gärna.

Mycket yta, lite innehåll, ofta (felaktigt?) synonymt med för mycket prylar/märken/smink på vuxna människor.

Jag vill ha mycket bra innehåll i mina barn. Jag tror de får det av en aktiv barndom, om de har rätt prylar/förutsättningar för att kunna utvecklas. Men det behöver inte vara dyrt. Sand, vatten och frisk luft kostar inte mycket.
Att  vi har råd att ha en förälder deltids-ledig tror vi är viktigt. Jag skulle definitivt vara tvungen att jobba heltid om märken var det viktiga.


Men som K skriver. Var och en gör som de vill!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig om 500-kronorsplaggen, helt klart! Däremot är det ju såååå gulligt att köpa tuffa bebiskläder, så jag är evigt tacksam för Tradera.. ;)

2008-11-20 @ 20:45:02
Postat av: Maria

Till anonym;

Allt kommer i annat läge med tradera, det är ju begagnade, ofta välskötta kläder/prylar till ett vettigare pris!

2008-11-21 @ 08:57:50
Postat av: zanna

Oj, inte meningen att det skulle bli anonym, sorry!

2008-11-21 @ 10:09:03
URL: http://klemsi.blogg.se/
Postat av: K

ÅH! Vad SNÄLL du är! Läste imorse men hann ej kommentera.. :-o Viktigast är, precis som du skriver, att folk gör som de vill för sin EGEN skull. Vet tyvärr somliga som köper dyrt enbart pga att tävla. Jättefånigt och jättetråkigt. :(

2008-11-21 @ 16:41:57
URL: http://litenarvid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0