Bönder

Svenska bönder är en del av den ryggrad som håller sverige på fötter. De utför dagligen ett hårt arbete och så som jordbruk ser ut idag krävs det att huvudet fungerar till annat än att ha "Lantmännen"- kepsen på.

De ser till att leverera mjölk till våra köksbord av högsta kvalitét och de vårdar skog och mark till nästa generation. De är för mig sinnebilden av hårt arbetande människor.

Alla utom en.

Eftefter vägen hit till mig finns en bonde som saknar alla de attribut jag nyss radat upp. Det är skitit och jävligt när man åker förbi. Han saknar helt fantasi och naturgödslar gärna fredagkvällar när solen skiner och övriga lantbor vill grilla.
Kvällen före midsommarafton är en annan favorit dag. (För er i stan; naturgödsel luktar inte hallontårta).
Han skvimpar gärna ut lite dynga på vägen så när man åker förbi fylls hjulhusen med piss som stinker i flera dagar.

Idag såg jag tre ungdjur (för er i stan = tre större kossabebisar) som smitit ur sin hage och gick farligt nära vägen.
Svängde således upp på gården och trippade in med 10 cm klackar i dyngan för att tala om vad jag sett.
I en hjullastare satt en karl och jag vevade med armarna ett tag innan han såg mig.

-Ursäkta att  jag stör, men är det du som har ungtjurarna lite längre bort?
- Ja.
-De går lösa på gärdet bredvid.
- Umm, tre stycken va?
Han visste redan och satt ännu kvar på gården...
-
Ja, just det.....
Han är bara tyst
-Jo, de går väldigt nära vägen
Tystnad
- De är ju ganska stora och är ju rätt tunga om de kommer framför bilen.
-Jo det är dom ju.....

Då trippade jag ner till bilen igen. Idiot. Hoppas en fullastad timmerbil kommer och pulvriserar dina j-la kalvar så de inte duger till köttfärs ens, tänkte jag mycket elakt.
Jag hade ju trott på -  "Tack för att du var uppmärksam jag ska genast bege mig dit och ta hand om dem".

Lyckligtvis verkar han vara ett original, tack och lov att han bara finns i en upplaga.

Kommentarer
Postat av: Jeny Nilzon (f.d Mava och kursare)

Hej Maria! Ser ju att ni mava tjejer bloggar, kul att se att du och familjen har det bra. Lovis var liten när jag såg henne på avd. Du är väl vid det här laget super erfaren mava ssk, själv har jag sövt mitt första år på anestesin i Linköping, skräckblandad förtjusning är vad det är! Men det klart bästa jobbet för mig.

Ha de gott. Kram

2008-09-08 @ 15:54:35
Postat av: Jenny igen

Såklart ska det va Jenny Nilzon, har inte gått och ändrat stavningen eller så.

2008-09-08 @ 15:56:10
Postat av: Marina

Kan riktigt tänka mig vilken den "smarta" bonden är. Skulle kanske be A att ta en sväng förbi innan har drar ut i skogen på sitt skift;-). Är ju bra om det inte är en personbil som stiftar närmare bekantskap med boskapen som sagt ....

2008-09-08 @ 16:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0