Adoptera?

Läste nyss en blogg där semester-planering pågick.

I sanning ingen lätt sak i barnfamiljer. Särskilt inte om det finns skolbarn. Dagis-ungar kan man bolla lite mer med men skolan har sina lov - punkt slut.

Två sammanboende vuxna under fyrtio år har exakt 10 veckors ledighet totalt.

Skolåret:

Sport-lov,        1 vecka
Påsk-lov         1 vecka
Sommar-lov  10 veckor
Höst-lov         1 vecka
Jul-lov            2½ vecka

Och så har de lite studiedagar och klämdagar i största allmänhet, särskilt i maj.

Det går inte ihop. Inte alls faktiskt. Särskilt inte om de två vuxna skulle vilja kramas tillsammans på badstranden en vecka på sommaren.

Så hur gör man?

Kan man adoptera en extra förälder som bidrar med fem veckors semester? Eller ska man låta skolbarnen gå och dra vind för våg på loven? Vi har haft tur (= fick ett sladdbarn) men de föräldradagarna kommer inte räcka för alltid. Fler barn känns inte som ett bra alternativ heller för sista barnet får det ju sämre hur man än vänder på steken.


Hur gör alla föräldrar för att få det gå ihop när barnen vuxit ur fritids?

Kommentarer
Postat av: -C-

På nåt konstigt vis känner jag igen det du skriver ;)

Visst håller jag med dig, det är helt sjukt system. Men du, om vi dealar att du tar första halvan av sommaren och jag låter mina ungar vara hos dig, så hystar du över dina barn till oss när du har semester. Sen tar Martin sport-påsk-och höstlov med alla ungar? Ja, sen kanske ni kan klämma in en semestervecka ihop nånstans i maj för bara er familj också s Nå, vad säger ni, bra deal va?!

2009-02-10 @ 19:36:17
URL: http://oredanordning.blogg.se/
Postat av: -C-

Jag menar förstås at dina ungar kommer till oss när ni jobbar och inget annat ;)

2009-02-10 @ 19:37:51
Postat av: Anonym

Ja, nån typ av föräldra kooperativ måste man nog få till!

Men varför vill du inte ha mina barn när jag är ledig...?

2009-02-10 @ 21:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0