Lagom

I Sverige är lagom bäst. Ordet lagom finns, efter vad jag har hört, bara i vårt land.

I alla andra länder är bäst, bäst. Ganska intressant, (särskilt om man som jag sitter ensam och sjuk och barnen sover...)

Tänk tex på bad/dusch vatten.
"Nu är det lagom" säger vi svenskar.

Vadå lagom? Vore det inte bättre om vi ställde in temperaturen så det blev perfekt? När vi säger lagom måste det ju egentligen betyda att det inte är perfekt, kanske aningens för varmt eller för kallt.

Eller är det vår jante-lags uppfostran som har fött det här ordet? Vi får inte tycka att någonting är bäst, bara lagom så ingen ska tro att vi tycker att vi har mer än någon annan. Även om det bara rör sig om perfekt temperatur på duschvattnet.

Jag kanske börjar skämmas och tro, att ni tror, att jag tycker jag är mer än er om jag säger att jag har perfekt temperatur när jag duschar. Och det är i sanning hal is om man är svensk....

"Tänk, den där Maria, hon nöjer sig inte med att ha det lagom i duschen hon, nej perfekt ska det vara. Vem f-n tror hon att hon är?"

Och jordgubbar. 
"Åh, de är lagom mogna!"

Antingen är de väl perfekt mogna eller omogna? 

Finns nog hur mycket som helst om det här ämnet, men nu dök det upp en sjukling. Men jag ska faktiskt försöka utrota ordet lagom ur mitt vokabulär.

För antingen är det bra, eller dåligt.

Kommentarer
Postat av: zanna

Dagens bästa blogginlägg! :) PERFEKT inlägg faktiskt, hihi! Ha en bra dag, kram!

2009-02-02 @ 09:56:41
URL: http://klemsi.blogg.se/
Postat av: Annika

Ligger välldigt mycket i vad du skriver! Håller fullkomligt med! Ska oxå försöka utroda ordet ;)

2009-02-02 @ 10:34:38
URL: http://malteser.blogg.se/
Postat av: Annika

Förresten så har du en skitsnygg sida! Har du gjort den själv eller var det då du fick hjälp? Skicka hit den hjälparn till mej ;)

2009-02-02 @ 10:35:57
URL: http://malteser.blogg.se/
Postat av: Maria

Till Annika - Det är Zanna som gjort den, gå in och titta på hennes...Perfekt! (följ hennes länk) Superduktig är hon =)

2009-02-02 @ 10:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0