Rast

Klippt 1 st päronträd och 1/4 av äppelträdet... Ingen lek. Jag förstår att gamla damer ramlar av stolar när de byter gardiner. Att stå och titta rakt upp och dessutom utföra en syssla ger till och med mig yrsel (fast jag är så oerhört ung).

Att jag står på Lovis rutchkana (felstavat men jag vet inte hur jag ska få till det)  i plast, med snöiga skor, förbättar inte oddsen att jag ska undvika ett fall i marken. Men jag är lite lat, att hämta en stege i uthuset var på något sätt en oövervinnerlig promenad på 45 meter som jag avstod ifrån....

Linn har med minimal uppmuntran kokat kaffe till mor och ställt fram rester av en kladdkaka. Så nu har jag rast. Det måste jag ju få ha.

Fast jag ska fortsätta. Idag ska de bli klara.

Lärde mig av en mycket gammal man att klippa träd för massa år sedan.
"Allt som växer uppåt, inåt eller korsar en annan gren ska bort"

Så idag när jag med sekatören i hand stod och stirrade på trädet kändes det som en god idé att hämta motorsågen och ta den rakt uppgående grenen från marken, dvs stammen. Alla grenar såg ut att växa uppåt, inåt eller över en annan gren.

Nu har jag benat ut några grenar som ska få stanna. Äpplen lär vi inte få (i år heller) men formen på trädet är underbar och det är ett helt otroligt bra klätterträd. (Inte för mig kanske men för barnen).

Figaro har kommit upp till mig emellanåt för att understryka min klumpighet. Han har glatt skuttat från gren till gren som om han vore en ekorre. Han får ingen kvällsmat.

Kommentarer
Postat av: Madelene

Bör vi klippa vårt körsbärsträd??

2009-02-26 @ 19:24:32
URL: http://maddy81.blogg.se/
Postat av: Maria

Nej, körsbär ska tas i iskallaste dec-januari. Du kan ta döda grenar till våren men inte några levande, då kan de förblöda. De savar upp tidigare än andra träd, därför ska de klippas så tidigt på vintern.

2009-02-26 @ 19:42:41
Postat av: Madelene

Faa då har vi missat det...det får vi lov att komma ihåg till vintern då! Kankse dax att öppna den där trädgårdsboken jag fick av svärmor i julas! =)

2009-02-27 @ 20:32:51
URL: http://maddy81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0