Liv och död

Dramatisk rubrik idag. Nu blir ni darriga va´?

Allt utspelades här hemma igår kväll. Själv satt jag på altanen och läste tills kroppen var så nedkyld att det fanns en chans att kunna somna. Djurlivet omkring mig vaknade också till framåt natten...

Det började med att jag hittade två vingar, en näbb och en omgång fötter i köket. Någon av de fyrfotade hade tagit en pippi till kvällsmat och lämnat resterna till mig. Omtänksamt men inte uppskattat.

I min stora näva eller malva, (jag vet inte exakt vad det är för blomma) har det bott en hungrig larv. Jag har intalat mig att det ingenting gör, den kan få äta för det blir säkert en vacker fjäril.
Men nu har de ätit väl mycket. Jag stod där och led över hur växten såg ut. Då såg jag en larv - jättestor i jämförelse med de jag hittade för några veckor sedan. Tittade en stund till och hela växten fick liv och liksom rörde på sig. In efter en sax.

Jag klippte nog ihjäl ett hundratal. Inte konstrigt att det går åt en del blad att föda upp så många!

Strax innan det var så mörkt att jag inte längre kunde se de små skadedjuren fick jag hjälp. Som troligen arbetade hela natten.
Vacker är den inte, men de har aldrig gjort mig något. Så den får gärna bo här och äta om den vill.



Inte min men lika ful


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0