Överkrav

En av Martins kollegor uppe i norra distriktet är sjukskriven.

Han är i Martins ålder, har fru och två barn. Han kunde inte gå in i ett köpcenter typ Bergvik häromdagen. Han blev yr i huvudet, fick tryck i bröstet och svettades.
Av rädsla att träffa någon han skulle vara tvungen att prata med.

Sådana här berättelser gör mig rädd. De som har jobbet kvar, jobbar ihjäl sig. De går in i väggen för att de vill prestera så bra att de får stanna den dagen varslet kommer till deras arbetsplats.

Idag ska effektiviteten under arbetstid vara 100%, hela dagen. Är den inte det, tittas det var i leden det går att effektivisera mera för att öka produktiviteten.Detta inom alla sektorer.

På kontors-sidan bränner det ut personalen. Deras pappershögar växer till oresonliga höjder. Pappren får följa med hem. Den anställde lider. Familjen lider.

Den egna företagaren jobbar så mycket han/hon kan själv, för att i dessa tider kapa kostnader. De vet att det är förlorade pengar om de så bara tar en vilopaus på toaletten. Familjen väntar på någon som vill, men inte kan åka hem. Då kan hela företaget förloras. Hur länge orkar ledaren?

Barngrupper inom barnomsorg och skola blir allt större. Mindre tid till varje barn, högre ljudnivåer och allt större krav att trolla med knäna för att få ihop indviduella skolplaner, pedagogiska lekar och betyg.

Inom sjukvården ska vi har fler patienter på kortare tid. Pesonal känner otillräcklighet, och det gå för fort ibland. Ett under att inga patienter kommer till skada. Vi vinkar adjö med ena handen och skriver in med den andra. Läkarna går på knäna i jourer, sökningar och övertid. Men det finns inte pengar till fler personal i vården, fler ska bort.

Så har vi de arbetslösa.
Som är ålagda att söka jobb de aldrig kan få. Eller tvingas lämna sin familj och flytta till ett jobb långt, långt bort. De lever i ständig oro för hur maten och räkningarna ska betalas nästa månad.

Arbetslivet är inte längre till för människor. På mitt jobb har två arbetskamrater utan barn gått ner i arbetstid. För de orkar inte jobba full tid. Heltid idag betyder heltid hela dagen. Fullt ös från det att den anställde börjar tills den går hem. Maskiner klarar sånt, med en årlig översyn, men inte människan.

Det finns inte längre utrymme att vara människa. Tid för det viktiga, stärkande småpratet.
Att i lugn och ro få utföra sin arbetsuppgift och därmed säkerställa att det görs på bästa möjliga sätt. Att reflektera vad som gjorts. Utvärdering av arbetet. Blev det bra? Ska jag göra annorlunda en annan gång?

Det är för få idag som går hem med en bra känsla i magen.

- Idag har jag gjort ett bra jobb! Jag har gjort mitt bästa, för alla. Jag är klar för idag och kunde inte ha gjort någonting på ett bättre sätt.

Kände du så när du gick från jobbet idag?

Kommentarer
Postat av: A

Du ä så jäkla klok!

2009-03-11 @ 09:33:48
URL: http://mejamums.blogg.se/
Postat av: Josefin

Känslan av att ha spenderat 15,5 år på raken i skolan för att sedan bli färdig mitt upp i en finanskris är lite klurig att förklara.. Rekommenderas inte av någon som vill kunna göra upp någon som helst plan för famtiden, eller för typ den kommande månaden. Så jag hoppas verkligen att människor är tacksamma över sina jobb, annars kan jag ta det! (eller så kan de betala min hyra iaf)

2009-03-11 @ 22:08:10
URL: http://underbarafia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0