Arbete lönar sig

Försöker lära mina barn att arbete genererar pengar. Det går sådär kan jag  väl säga.

Har hur som helst haft med mig Linn och Lovis i skogen och plockat trattkantareller. (Lovis roade sig mest åt att äta frusna blåbär och att barka av pinnar med sin slöa svampkniv men hon var med).

Vi fick ihop fem kilo svamp av yttersta kvalitet och vi fick 240 pix när vi sålde allt på Skogförrådet. Nu fattas det några hundralappar till, vi ska ha en helkväll med bowling och bio med de stora tjejerna för de pengar vi får in (målet var först en platt-tv men vi har insett att med barnens arbetsmoral är det här rimligare).

Linn tittade stort på pengarna. Lättförtjänta. Frågade henne om vi skulle sticka ut ett varv till runt Martin älgpass.

- Nej, jag är trött på svamp nu. Har plockat nog för i år!

Det kommer förmodligen bli en hyrd film här hemma, på vår vanliga tv, med lite smågodis. Mer kommer vi nog inte få ihop.

Men vi fick gott om frisk luft ändå och en mysig stund i skogen. Det räknas ju det med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0