Ny bekantskap

Jag har haft ett gott förhållande till min tandläkare i över femton år.

Med nästan exakt regelbundenhet, 1½ års intervaller, har vi träffats. Han har tagit två bilder, tagit någon stålpinne och petat på varje tand, lovordat mina tänder, bett mig fortsätta så bra med tandtråden (som jag i panik inför att träffa honom dragit mellan tänderna sista veckan), klappat mig på axeln och sagt åt sin receptionist att kalla mig som vanligt.

Det brukade ta ca sju minuter, från att han hämtat mig i väntrummet tills jag stod utanför. Förra året jag var där sa han:
- Det är onödigt att vi ses så ofta du och jag, du ska få träffa vår tandhygenist istället. Det blir billigare för dig.

Jag hade aldrig varit hos en sådan i hela mitt liv. I tisdags var jag hos henne. En liten söt kvinna med små fina händer. Hela hennes väsen utstrålade försiktighet och varsamhet.

Men skenet bedrog. Hon drog på sig handskarna på ett sånt där olycksbådande, klatchande sätt och bad mig sitta ner....

Hon började lika mjukt som min tandläkare, med några kort. Petade på samma sätt med den där stålpinnen på alla tänder. Efter det var jag beredd att gå, men icke.

Det var då hon började! Hon letade, petade och skrapade. På tandhalsar, i tandköttet, överallt. Det ilade i hela kroppen ibland och jag var på väg ur stolen, bakvägen.
Flera gånger undrade jag om hon inte förstörde emaljen när hon raspade på det där viset. Hon log så fint mot mig och sa att nejdå, hon tog bara bort lite tandsten och en och annan kaffefläck.

Jahaja.

45 minuter senare stod jag åter på trottoaren, öm i precis hela munnen och det är jag än. Ska nog aldrig gå till henne mer.
Jag vill nog gå till min dyra, snälla, snabba tandläkare i stället, (fast hon också tyckte att jag hade fina och bra tänder även om jag inte trodde det så länge som hon härjade runt).

Har ni varit hos någon tandhygenist? Ska de verkligen göra ont?

           


Hennes oskyldiga vapen. Men ont gjorde det!


Kommentarer
Postat av: Mona

Du,,,,det gör skitont!!!och de kan de göra länge efteråt

2010-04-08 @ 21:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0