Kartmissen

På lördag morgon gick vi upp tidigt, enda dagen utan inbokade aktiviteter. Gav oss oförskräckta ner i Metron (som tack och lov bara har två linjer!) och drog i väg till Vatikan Staten.

Sikten var två sevärdheter:

* Petruskyrkan (med x- antal sevärdheter på insidan)

* Sixtinska kapellet

Hade dagen innan pratat om detta med en medresenär och hon sa att hon varit vid sixtinska kapellet vid lågsäsong och att kön in bara var två timmar då. Detta var jag nöjd med då det i alla guider står att kön lätt kan vara 6-8 tim....

Så:



Petersplatsen. I nedre delen syns kön till säkerhetskontrollen för att gå in i kyrkan, ca 20 minuter när vi anlände, den blev långt mycket längre sen.

Och så stod den där, nästan på en gång när vi kom in. Michelangelos Peita. Så andlöst vacker.




Efter att ha strosat runt i Peterskyrkan någon timme (ja, även Martin fann ett visst intresse!) var det dags att titta efter kön till kapellet. Vi hittade den inte någonstans, magen började kurra så det blev så att vi åkte därifrån.

Parentes:
På hotellet sen pratade jag med min nya bekantskap som berättade att vatikan museet låg på baksidan, man var tvungen att gå runt kvarteret. Förbannade mig själv för att jag inte sett över det hela mer noga men ja, Rom byggdes inte på en dag, kan därför inte se allt på en dag heller.

Men det blev bittrare.
En annan tjej som var med frågade om vi gått in i kyrkan i vatikanstaden. Själva struntade de i det när de såg den långa kön (20 min) och gick runt allt. Där hade de hittat ett öppet museum, ingen kö alls, så de såg något häftigt målat tak och några stora  väggmålningar......
(Jag tror inte hon hade en aning om vad hon såg, det är det som gör mig mest bitter! Jag får väl åka dit i februari nästa gång med så jag oxå slippen kön...)

Som sagt, vi lämnade Petersplatsen för att få mat, ner i Metron och rakt genom centrum till andra änden.



Tro mig - det gick inte att sitta närmare Colosseum än så här och äta samtidigt! Maten var inte god men så är det ibland! Utsikten för mig var överväldigande! (Snygg karl OCH 2000 år gammal stenbyggnad..)

Sen strosade vi runt lite löst resten av eftermiddagen. Vi har gått i detta Rom så mina ben, fötter och höfter värker. Men det var det värt! Vilken vacker stad.



Grönska - trots snöstormen dagen innan!



Fontana di trevi - såg vi flera gånger, det är svårt att läsa karta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0